מחלות מטבוליות

טיפול ברמות גבוהות של כולסטרול, טריגליצרידים וסוכר

רמות גבוהות ולא מאוזנות של שומנים בדם, טריגליצרידים וסוכר הן מן הרעות החולות של אורח החיים בחברת השפע.
זמינות גבוהה של מזון בחלקו מתועש ועתיר בפחמימות ושומנים בצד אורח חיים לחוץ ומיעוט פעילות גופנית גורמים לא רק להשמנה אלא לפגיעה במערכותיו הפנימיות של הגוף, בחוסנו וכושר עמידתו בפני מחלות ולירידה מתמשכת ברמות האנרגיה ותחושת החיוניות.

החולה הסוכרתי מרבה להתלונן על עייפות, על תחושת כובד בגפיים, על צמא ומסתכן בנזק והרס של כלי דם שעלול להוביל לפגיעה בראיה, בכליות, בקצות הגפיים, בתיפקוד המיני ועוד.

שינוי באורח החיים: תזונה ותנועה בצד שילוב אמצעים תומכים, לא תרופתיים, מתחום צמחי המרפא ותוספי המזון מאפשר השגת שיפור ניכר בתמונת הדם, ההרגשה ואיכות החיים, המראה והמרץ, כל זאת תוך פרק זמן קצר – שבועות ספורים.

להבנתו של מנגנון השינוי עלינו להתוודע למספר נתוני יסוד:

* המנגנון הביוכימי – מזון המבוסס על פחמימות פשוטות כמו עוגות, שוקולד, מאפים מקמח לבן ודומיהם (או כל מזון פחמימתי בעל אינדקס גליקמי גבוה*) אינו נדרש לתהליך עיכול ממושך אלא מתפרק לחד סוכרים כבר על ידי הרוק כבר בפעולות הלעיסה ולפיכך נספג במעי במהירות ומעלה לרמות גבוהות את הסוכר (גלוקוז) בדם.
כשרמות הסוכר בדם גבוהות מופרש מן הלבלב (פנקריאס) אינסולין שהנו הורמון אנבולי – בונה גוף ורמות גבוהות שלו מעודדות השמנה.
למעגל שנוצר ישנה השפעה על רמות המתח ואו השקט ולטווח הארוך עלול לפגוע ביכולת התיפקוד של הלבלב עדליצירת מחלת הסוכרת..

בילדים עלולות התנודות להתבטא כהפרעות קשב וגם בגילאים אלה עלולה להתפתח פגיעה בכושר התיפקוד של הלבלב..

*צבירה ושימור אנרגיה בגוף – השומן מהווה עבור הגוף חומר אגירה עשיר באנרגיה המיועד לעיתות מחסור. לכן עודפי מזון לא מנוצלים, גם אלה שמקורם בחלבונים ובפחמימות, הופכים בגוף לשומן.
אולם כשאנו מתעוררים ומעוניינים להקטין את מאגרי העודפים מספק לנו כל גרם שומן 9 קלוריות, לעומת גרם של חלבון או פחמימה שמספק 4 קלוריות בלבד. כך שלצורך ניצול השומן אנו נדרשים ליותר מאשרכפל מאמץ.

עיקרי הטיפול התזונתי:

לאור האמור, התזונה המומלצת לטיפול בהפרעות מטבוליות אלה מבוססת על מניעה של מזונות המכילים שומן מן החי או שומן צמחי מעובד (כמו מרגרינה ומיני מאפה המכילים שומן צמחי), הימנעות מפחמימות פשוטות וצריכה מבוקרת של חלבונים ופחמימות מורכבות.
בבסיסה של התזונה ירקות שתורמים ליצירת סביבה בסיסית (הימנעות מירקות בעלי אפקט חומצי כחצילים למשל.), שומן צמחי ומזונות אחרים עשירים במינרלים טבעיים התורמים אף הם לסביבה אלקלית (בסיסית) ובריאה.

בנוסף לתזונה יש להתאים חליטות צמחים, פורמולות צמחיות.ותוספים אחרים שמסייעים בהמסה והגברת שריפה של שומן ו/או איזון רמות הסוכר ושיפור תיפקוד הטחול והכבד.

כמובן, כחלק מאורח חיים בריא יש לאמץ תוכנית ספורט ותנועה. יש לזכור שדי בצעדה יומית נמרצת של 45 דק' – שעה כדי להוריד משמעותית את רמות הסוכר והשומנים בדם.

כולסטרול

  הכולסטרול הינו רכיב חיוני בגוף ומשמש לייצורם של הורמונים, ויטמינים, קרומי התאים, נוזלי המרה.

הכולסטרול מיוצר ברובו על ידי הכבד – כ- 70% והשאר מגיע אלינו דרך התזונה בעיקר ממזונות שמקורם מן החי כמו בשר, ביצים ומוצרי חלב.

בדרך כלל אנו עוסקים בשני הסוגים העיקריים של הכולסטרול:

LDL ((Low Density Lipoprotein– הכולסטרול הרע. זהו מבנה שומני המעטפת חלבונית אשר מאפשרת את תנועתו בפאזה המימית של הדם. ה-LDL הוא הכולסטרול הנע מן הכבד לחלקי הגוף, הוא נוטה לשקוע על דפנות כלי הדם ובכך מהווה סיכון לחסימתם ולפגיעה בגמישות הדפנות.

HDL (High Density Lipoprotein) – הכולסטרול הטוב. גם מבנה שומני זה מצוי במעטפת חלבונית המאפשרת את תנועתו בפאזה המימית של הדם. זהו המבנה בו מפונה הכולסטרול ממחזור הדם והוא אינו נוטה לשקוע על דפנות התאים ולגרום נזקי מצטבר.

ככל שרמתו של הכולסטרול "הרע" עולה עך גובר הסיכון לפגיעה בכלי הדם בתהליך המכונה אטרוסקלרוזיס – הרס הדפנות על ידי שכבת השומן המעבה את הדופן. בתהליך נפגעת גמישות הדופן באופן שמשפיע על לחץ הדם, קטן קוטר כלי הגם ובכך נפח הדם העשיר בחומרי הזנה וחמצן, העובר דרכו ובכך קטנה ואף נחסמת האספקה החיונית לרקמות שונות ובעיקר רקמת שריר הלב.

מכאן החשיבות העצומה באיזון רמות הכולסטרול והורדה של רמות הכולסטרול הרע.

 למרות שכאמור רק 30% מן הכולסטרול מגיע ממקורות תזונתיים ניתן על ידי שינוי מושכל של אופי התזונה להוריד את רמות הכולסטרול באופן דרמטי. מסתבר שחלק מן המזונות אותם אנו צורכים, בעיקר פחמימות פשוטות, מהווים עבור הכבד חומר גלם מעולה לייצור כולסטרול. לכן הטיפול בכולסטרול מחייב שיטת תזונה ששוללת מן הגוף את כל אותם חומרי גלם אשר מאפשרים לו לייצר כולסטרול בעצמו.

 בנוסף סוגי מזונות ותוספים מסייעים בהמסת שכבת הפלאק – המשקעים המצויים על דפנות כלי הדם ובכך מסייעים לטיפול בעודפי הכולסטרול מחד גיסא ולתירון הנזקים המצטברים מאיך גיסא.

 פעילות גופנית אירובית בינונית עד עצימה מאפשרת תוך פרק זמן קצר שיפור משמעותי בערכי הכולסטרול ובשינוי היחס בין הכולסטרול הטוב והרע.

 לטיפול בעודפי כולסטרול חשיבות עצומה במניעת מחלות לב וכלי דם, בשיפור איכות החיים של הפרט, במניעת תחלואה בכלל ואפילו במניעת  מחלות הסרטן.

יש שאלות בנושא מחלות מטבוליות? יש שאלות בנושא: טיפול טבעי במחלות מטבוליות?

הנכם מוזמנים ליצור איתי קשר טלפונית: 03-9217515

עמרית בן סירה
ד"ר לנטורופתיה, מומחית ברפואה טבעית משולבת