רגישות לגלוטן? זה הרבה יותר נפוץ משחשבתם…

 

20160201_092317_resized

כאב בטן אינו תמיד צליאק או, ההגדרה המאוד רחבה, "מעי רגיז". לעיתים קרובות הבדיקות השגרתיות אינן "עולות" על הגורם לתסמיניםץ הפציינטים שמגיעים לטיפולו של הרופא מתלוננים על אסופה של תסמינים שנראים כאילו אינם קשורים זה לזה ובהם:

עייפות, ירידה ברמות אנרגיה, לעיתים זמן קצר אחרי שנה ממושכת או אחרי ארוחה.
בטן מציקה, תחושת כובד, נפיחות או גזים.
הפרעות בריכוז, מתח או עצבנות.
כובד באיברים ו/או כאבי פרקים.
כאבי ראש
נפיחות כללית קלה, פנים קצת תפוחים בבוקר, אצבעות נפוחות מעט- הטבעות אינן עולות..
עלייה לא מוסברת במשקל או קושי לרדת במשקל למרות תזונה פחותת קלוריות ושילוב של פעולות גופנית.

אם במקרה הרופא שלכם חשב על זה יתכן שאפילו הציע את הגלוטן כחשוד בתסמינים הללו ואולי אפילו שלח אתכם לבדיקת דם ראשונית לגילוי הרגישות לגליאדין (אחד משני רכיבי הגלוטן).

אז מהו הגלוטן?
זה אותו חלבון המצוי בחיטה ובדגנים אחרים כמו שיפון, כוסמין, שבולת שועל ואחרים, אשר בזכותו מקבל הבצק האפוי את המירקם הספוגי. הגלוטן אינו מצוי בדגנים: אורז ותירס וזרעים אחרים המשוייכים בטעות למשפחת הדגנים כמו הכוסמת והקינואה (הארכובי והירבוזי).
בשנים האחרונות בשל "השבחת" זרעי החיטה, כמות הגלוטן בקמח עלתה פי כמה, מה שמקל על מלאכת האפייה ומכביד על הרגישים לגלוטן.

איך ניתן לדעת אם אי הנוחות והעייפות אכן נובעות מרגישות לגלוטן?

בשוק אומנם מצויות בדיקות לזיהוי רגישות למזון. בדיקות אלה יקרות, ניתנות לביצוע במעבדות פרטיות ואינן מוכרות על ידי קופות החולים. יחד עם זאת יכול כל אחד מאיתנו לזהות בעצמו אם הימנעות מגלוטן מביאה לשינוי בהרגשה. בתקופת השינוי שמומלץ לעשותה לפחות במשך שבוע וטוב אף יותר לנסות במשך שבועיים ולנהל יומן מזון והרגשה (כלומר כל מה שאכלנו או שתינו וכיצד אנחנו מרגישים במהלך שעות היום, כדאי אף להתייחס לאיכות השינה).

במהלך הניסיון אפשר לצרוך מאפים מקמחים נטולי גלוטן כמו קמח שקדים, קמח קוקוס, טפיוקה, קמח חומוס ואחרים. אפשר לצרוך פחמימות כמו תפוחי אדמה, קיואה, כוסמת, אורז מלא ודומיהם. טפשר לאפות לחם תירס ואפשר לקנות לחם ללא גלוטן. אולי כדאי לנצל את התקופה לתזונה דלת פחמימות ואף להעלות את רמות האנרגיה של הגוף, להתחטב מעט וליהנות מהתוצאות.

בתקופה זו כדאי להעלות את מינון הירקות בתפריט ולהוסיף גם פירות למי שנמנעו עד כה. יש לצרוך תזונה עשירה בחלבון רזה שיסייע לשיקום מערכת העיכול.

תוספי תזונה שיסייעו לריפוי מערכת העיכול:

אנזימי עיכול עם כל ארוחה
פרוביוטיקה מגוונת
ויטמין D3
ויטמיןC
ויטמינים מקבוצת B או מולטי ויטמין איכותי
חומצה אמינית L – גלוטמין שמסייעת לשיקום ריקמת המעי הפגועה.

בהצלחה ולבריאות!