התגוננות מפני הצטננות

מניעת הצטננות

14345333_sעונת הגשמים אך החלה ותנודות מזג האוויר מבשרות כתמיד גם את טרדת ההצטננויות, תופעות השפעת והמצוקה של בוגרים וילדים חולים ומותשים. למרות ריבוי כתבות, על דרכים למניעת תחלואה בחורף ולהקלה עליה, אשר פורסמו לאורך השנים רובנו מאחרים ליישם ומתעוררים לאחר שהמחלה הופיעה. לאלה מאיתנו שבכל זאת מעוניינים להקדים תרופה, להלן תזכורת קצרה.

הגורם התזונתי:

מזונות רבים גורמים להגברת הפרשת הליחה בגוף ולחומציות גבוהה (PH נמוך מהאופטימלי המהווה קרקע נוחה להתפתחות דלקות), בימים אלה כדאי להמעיט ואף להימנע מהם.בקבוצת מזונות זו: מוצרי חלב (בעיקר חלב בקר), קמח לבן, סוכר מעובד, שמנים שעברו תהליכי חמצון בטיגון או הקשייה (ייצור מרגרינה) וגם חלב סויה ומעדניה.

לעומתם רוב הפרות והירקות גם כשהם מוקפצים, מאודים ואפויים מעט יסייעו לרקמות הגוף להיות בסיסיות יותר (PH פחות חומצי) ויתרמו כמויות גבוהות של נוגדי חמצון אשר יחזקו את מערכת החיסון ויאפשרו לה לעמוד באתגרי העונה. דגנים מלאים (בהם לחם חיטה מלאה, שיפון מלא, כוסמין או שיבולת שועל ) מכילים ויטמינים וסיבים בהם ויטמיני קבוצת B החיוניים לפעילות המטבולית של הגוף בכלל ועל ידי כך לחיזוק תפקודו וסיבים ובהם בטא גלוקן (המצוי ברמות גבוהות ביותר בשיבולת שועל) הנחשב לגורם רב עוצמה בחיזוקה של מערכת החיסון.

את מוצרי חלב הבקר ניתן להחליף בחלב עזים שהרכבו (אורך שרשרות החלבון סוג השומן וכד') איכותי יותר עבור הגוף ויחס הרכיבים בו קרוב מאוד לזה של חלב אם. בבתי הטבע ישנם תחליפי חלב משקדים (איכותי, עשיר ומכיל רכיבים תזונתיים חיוניים), חלב אורז וחלב שיבולת שועל (חלבוני חלב הסויה קשים לעיכול ושנויים במחלוקת).

ירקות כתומים כגזר, דלעת, דלורית ובטטה מעשירים את התזונה בנוגדי חמצון רבים ובעיקר בטא קרוטן שיסייע לשיקום וחיזוק ריריות מערכת הנשימה למניעת גירוי, נזלת, שיעול ודלקות.

תבלינים מחממים ביקר זנגביל (ג'ינג'ר) וקינמון מסייעים בסילוק ליחה, חימום ותמיכה במערכת החיסון והם וכורכום, אותו ניתן להוסיף למרבית התבשילים,עשירים בחומרים פעילים נוגדי דלקת.

ויטמינים וצמחי מרפא:

הפרסומים מציעים להתגונן מפני מחלות בשפע של תכשירים, חליטות ומוצרים שונים ומשונים.

ויטמין C אכן משתתף בלמעלה מ- 300 ריאקציות המתרחשות מדי יום בגוף, כשהגוף במצוקה או שתזונתו אינה עשירה דיה במרכיב זה מן הראוי לצרוך תוסף ויטמין C. (לבוגרים עדיף להשתמש בויטמין C שאינו חומצי).מוצרי הפרוטק והחיזוקית מכילים צמחים כאסטרגלוס ואכיניציאה. האסטרגלוס הינו יעיל ביותר בחיזוק מערכת החיסון בכלל ומערכת הנשימה באופן מיוחד, לקיחתו אינה מלווה בתופעות לוואי הוא בטוח לשימוש .האכיניציאה מקובלת מזה שנים לטיפול במחלות בכלל ומחלות חורף בפרט אך יש לציין כי יעילותה לא הוכחה במחקרים ומעבר לכך אין להשתמש

בה בטיפול מניעתי אלא אך ורק לאחר שהופיעו תופעות ראשונות של צינון.

בין צמחי המרפא הבולטים והיעילים נמצאים : אוניה דה גאטו, פיטולקה, סמבוקוס ואחרים. שמותיהם משעשעים, אך יעילותם גדולה ביותר. בהתאמת פורמולה אישית (בהכנה רוקחית) על פי הצרכים ניתן למנוע מצוקה ולהקטין משמעותית את השימוש בתרופות.