מה בצלחת ומה מצב הנחת…

למה שאנחנו אוכלים יש השפעה על מצב הרוח

Happy girl in group of fruit.אוכל ללא הגבלה, שפע של צבעים, מוצרים, טעמים וריחות כובשים את כל חושינו כשאנחנו מגיעים לשווקים ולמרכולים. מזון מפתה ובכמויות בלתי מוגבלות מחד גיסא, מתחים והיעדר צורך בתנועה מאידך גיסא – זה כמעט מתכון בטוח לעלייה במשקל, לקילקול מצב הרוח ולפגיעה במדדי הבריאות שלנו.

ככל שאנו צורכים מזון קל להשגה (מוכן ומתועש), ממעיטים בתנועה ומרבים במתחים אנחנו מוצאים את עצמנו יותר ויותר במדרון חלקלק של בריאות מתדרדרת ומצבי רוח עגומים.

אולם כמאמרו של סוקרטס: יהיו מזונותיך תרופותיך. המפתח לאיזון הבריאות, לשיפור מצב הרוח, התפקוד שלנו ואיכות חיינו נמצא בידינו וחלק לא מבוטל ממנו במרכיבי צלחת האוכל שלנו.

רמות מאוזנות וקבועות ככל האפשר של סוכר בדם מאפשרות יציבות רגשית וגם שליטה טובה יותר במשקל, שמירה על משקל גוף תקין. כדי להשיג זאת עלינו להקפיד על הימנעות מכמות מצריכה של כמויות גדולות של סוכרים מעובדים, קמחים מלוטשים ולמען האמת כמויות גדולות של פחמימות. גם על כמותה פירות יש להקפיד ובמיוחד להקפיד על כך שהאינדקס הגליקמי יהיה נמוך. לשם כך מומלץ לצרוך פירות בעלי אינדקס גליקמי נמוך כמו תפוחים ואגסים ולשלב את צריכתם עם צריכה של מזון מעט שומני כמו שקדים, אגוזים. כך נאט את קצב ספיגת הסוכרים. נבטיח שלא נחווה רעב קיצוני ואף נשמר רמות אנרגיה גבוהות דבר שישפר את התפקוד הכללי והתפקוד החיסוני.

ערכים קבועים כאלה בתזונה הם המפתח גם בטיפול הטבעי בסרטן, בטיפול הטבעי בסוכרת, בטיפול הטבעי בפיברומיאלגיה, בטיפול הטבעי במחלות מעיים דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס. גישה תזונתית כזו יעילה מאוד גם בטיפול טבעי במתח, טיפול טבעי בחרדה, טיפול טבעי בדיכאון.

הויטמינים 12B וחומצה פולית דרושים כדי לאזן את מערכת העצבים המרכזית. במחקרים שנערכו בקרב אנשים מבוגרים הסתבר כי כאשר רמות החומצה הפולית בתזונה שלהם עלו כך חל שיפור במצבים של דיכאון. מסקנה: חומצה פולית הינה אמצעי חשוב בטיפול טבעי בדיכאון ובטיפול טבעי במצב הרוח.

ויטמין B12 חיוני לייצור תאי הדם האדומים אך גם חיוני לשימור הזיכרון. רמות גבוהות של ויטמין B12 חיוניות לשיפור הזיכרון באוכלוסייה המבוגרת ולטיפול הטבעי בדיכאון בגילאים אלה ובכלל.

אנחנו יכולים להעלות את כמות החומצה הפולית בתזונה שלנו אם נקפיד על צריכה של: עשבי תיבול, קטניות, קייל, כרוב, תרד וחסה. אגב למזונות אלה יתרון גדול גם בתזונה לטיפול בסרטן.

B12 נמצא בשפע בדגים כמו טונה, הרינג, סלמון. כמו כן הוא נמצא בכמות גבוהה בחלמון הביצה, בשעועית, פטריות מאכל, תרד, בשר רזה וגם תוצרת חלב רזה.

סלניום יסוד קורט (מינרל) שנמצא בכמות גדולה באגוזי ברזיל. הוא פעיל כנוגד חימצון ברקמת המוח, חיוני לתפקוד החיסוני שלנו ולטיפול הטבעי בסרטן.

במחקר שנערך באוכלוסיית הגיל השלישי נבדקה השפעתו על קבוצת מטופלי שטופלה במינון יומי של 200 מק"ג לעומת קבוצת ביקורת שקיבל פלסבו.

הסלניום הוריד את רמות העומס החמצוני, במשתתפי הקבוצה שטופלה בסלניום ואלה דיווחו במקביל על שיפור משמעותי ומובחן במצב הרוח שלהם. מכאן הסלניום יעיל בטיפול הטבעי בדיכאון.

עודף של מינרל הסלניום נחשב לרעיל ועל כן חיוני לצרוך אותו בכמויות מוגבלות.

חומצות שומן מקבוצת אומגה 3 זכו בשנים האחרונות להתייחסות ומחקרים רבים הוכיחו את יעילותן וחיוניותן לטיפול במצבים פיזיים ורגשיים. נכון להיום ברור כי צריכה של כמות גדולה של חומצות שומן מקבוצת אומגה 3 היא אמצעי חיוני בטיפול הטבעי בדיכאון ומצב רוח, לטיפול הטבעי בזיכרון ולטיפול הטבעי בכולסטרול, כלי דם ובריאות הלב.

חומצות שומן מקבוצת אומגה 3 נמצאות באגוזי מלך, זרעי פשתן, זרעי צ'יה, דגי ים צפוני.

ויטמין D מצוי בדגים, אצות, כבד בקר, חלמון ביצה ומאכלי חלב. הויטמין שחיוני ליכולת הגוף לספוג סידן ולהטמיעו בעצמות, נוצר באופן טבעי בעת חשיפה לקרינת השמש. כיום כשרובנו מצויים רוב שעות היום במבנים ונמנעים מחשיפה מרובה לשמש אנחנו מפתחים מחסור בויטמין D. אך ויטמין D חיוני גם לשיפור מצב הרוח ורמות מאוזנות שלו חיוניות לטיפול הטבעי בדיכאון, לטיפול הטבעי במצבי רוח וטיפול טבעי בכאב.

כדי להשלים את רמות ויטמין D יש להקפיד על תזונה שמבוססת על דגי ים, תוצרת חלב, אצות ו/או להקפיד על צריכה של תוסף הויטמין.

אם מצבי הרוח שלנו נובעים משינה לא רגועה אנחנו יכולים לתרום לאיכות השינה על ידי שתיית מיץ מדובדבנים חמוצים לפני השינה. נמצא כי מיץ הדובדבנים עשוי להעלות את רמות המלטונין (המוליך העצבי במוח במאפשר שנה איכותית). גם אכילה של בננה כארוחת לילה תסייע לאיזון המוליכים העצביים. הבננה מכילה חומצה אמינית טריפטופאן וזו מהווה חומר מוצא לסרוטונין, התוצאה תהיה שינה רגועה יותר ומצב רוח טוב יותר.

מסתבר שגם לקיווי היכולת להוות תרופה טבעית למצבי דיכאון ולאיזון רגשי בכלל. נמצא כי אכילה של שני פירות מדי לילה העלתה את רמות המלטונין, הדופאמין והסרוטונין מכאן שהקפדה על צריכה של פרי זה היא טיפול טבעי לדיכאון, טיפול טבעי להפרעות שינה, טיפול טבעי לאיזון המשקל וכל זאת מבלי להזכיר את כמויות נוגדי החמצון ובהם וימין C שמשפרות את תפקוד מערכת החיסון והבריאות בכלל.