טיפול טבעי בחרדה

טיפול טבעי בחרדה כולל מספר מאפיינים אשר התמקדות בהם יכולה להביא לשיפור ברמת החרדה אשר חש האדם.הטיפול כולל: צמחי מרפא, תמציות באך, טיפול במגע, תזונה ועוד.
עמרית בן סירה מטפלת טיפול טבעי בחרדה עם נסיון עשיר של שנים ותשמח לעזור לכם

בראשיתו של טיפול טבעי בחרדה עומד כמובן האיבחון.

בניגוד לרפואה הקונבנציונלית, בה ההתייחסות לחרדה היא להיבט הנפשי בלבד הרפואה הטבעית ובמיוחד רפואות המזרח סינית, איורוודית וכו') מתייחסות להשפעה של חוסר איזון במערכות הגוף על התגובות הרגשיות. בעוד הרפואה הקונבנציונלית מטפלת בחרדה באמצעות תרופות כימיות (מעבר כמובן לטיפול פסיכולוגי) שמשפיעות או מדכאות את תגובת החרדה של מערכת העצבים, הרפואה הסינית למשל תחזק את המערכות החלשות שמעורבות ביצירת התגובה הזו.

מה זו בכלל חרדה

זוכרים כיצד הגבתם בפעם האחרונה שבה נתקלתם במצב שיש בו איום? למשל כשנשמעת אזעקה, אולי אפילו נשמעים מרחוק גם הדי פיצוץ?

הגוף נדרך, קצב פעימות הלב עלה, הנשימה התקצרה וסביר גם שחיפשתם לעצמכם מקום מוגן לשהות בו. הו מנגנון טבעי של התמודדות עם מצבים מאיימים – האמיגדלה המצויה במוח שלנו – פועלת כמו הנורה והפעמון בתחנת מכבי האש – היא משגרת מסר לבלוטות יותרת הכיליה – בלוטות האדרנל ואלה בתגובה מפרישות את הורמוני הסטרס. הורמוני הסטרס הם אלה שאחראים ומפעילים את התגובות שלנו במצבים מאיימים.

טיפול טבעי בחרדה – איך התמודדות מנגנון טבעי הופך לחרדה

חרדה הינה מצב בו אותו מנגנון בריא מופעל גם כשלכאורה אין סיבה ממשית – בשל התקבעותה של טראומה בזיכרון שלנו והתגובה מתעצמת לכדי דופק מהיר, רעד, יובש בפה והפרעה ממשית בתפקוד.

כאשר תופעת החרדה הינה חד פעמית בשל אירוע חריג, היא כמובן חולפת. כאשר החרדה חוזרת על עצמה או מופעלת בש גורמים שאין לנו שליטה עליהם או אפילו מושג לגביהם – היא הופכת לבעיה שמפריעה למהלך החיים התקין.

סוגי טיפול טבעי בחרדה

טיפול טבעי בחרדה מתחיל עם כן באבחון של מצב מערכות הגוף השונות. וימשיך לכן גם בשימוש בטכניקות כמו דיקור או רפלקסולוגיה (או שילוב שלהן) במטרה לחזק מערכות שזקוקות לחיזוק ולאזן את כלל המערכות. טיפול טבעי בחרדה יכלול גם איזון של כל המערכת המעורבת בתגובה לסטרס על ידי צמחי מרפא, הומיאופתיהפרחי באך וטכניקות מגע יחודיות.

צמחי מרפא

צמחי מרפא טיפול טבעי לחרדה יכולים להיות צמחים שפועלים ישירות על מערכת העצבים. צמחים כאלה ינתנו אך ורק לאנשים שאינם מטופלים בתרופות כימיות. כדי להבטיח טיפול טבעי לחרדה שפועל ביעילות ובטיחות יחד עם טיפול תרופתי -הצמחים הניתנים במצבים אלה תומכים במנגנון הלחץ בגוף – בעיקר בבלוטות האדרנל.

צמחים יעודיים שניתנים בעת טיפול טבעי לחרדה שמטופל גם באמצעות תרופות הם בעיקר צמחים אדפטוגנים (כלומר מסייעים להסתגלות פיזית ורגשית). האדפטוגנים יחזקו את בלוטות האדרנל, ימנעו את שחיקתן ויאפשרו למטופל בטיפול טבעי לחרדה להתמודד בקלות רבה יותר עם ההתרחשויות איתן עליו להתמודד.

באמצעות תמציות באך

בבואנו לתת פתרון למצוקה באמצעות טיפול טבעי לחרדה אנחנו יכולים להיעזר ביעילות רבה בתמציות פרחי באך. כד כמה שהדבר מפתיע גישת טיפול פשוטה ונגישה זו מסייעת בהקלה בטווחי זמן קצרים והן בטיפול בילדים והן במבוגרים. לעיתים קרובות אני משלבת את הטיפול בתמציות פרחי באך יחד עם הטיפול בדיקור ואז מהירות התגבה גבוהה עוד יותר.

טיפולי מגע

טיפולי מגע כמו רפלקסולוגיה וטיפו קרניוסקרלי – נותנים למטופל תמיכה נוספת. ברפלקסולוגיה ניתן לעבוד על נקודות שמשפיעות על מערכת העצבים, הלב וכמובן גם בלוטות יותרת הכיליה ובכך לשפר את תוצאות הטיפול האלטרנטיבי בחרדה באמצעות צמחי מרפא, הומיאופתיה או תמציות באך.

הטיפול הקרניו סקרלי – מסייע באיזון מערכת העצבים. טיפול אלטרנטיבי בחרדה שנעשה בדרך זו מתבצע כשהמטופל שוכב, בלבוש מלא על מיטת הטיפול והמטפלת נוגעת בעדינות באזורי חיבור כמו הקרסוליים, צידי המצח, הזוויות החיצוניות של העיניים וכד'. התחושות במהלך הטיפול נעימות מאוד ורוב המטופלים מסיימים אותו בתחושת רגיעה מאוד עמוקה.

טיפול אלטרנטיבי בחרדה – כטיפול משולב

בדרך כלל, כדי להשיג תוצאות עמוקות ומשמעותיות אני נוהגת לשלב את גישות הטיפול השונות. כך ניתנת למטופל תמיכה הן באמצעות צמחי מרפא, הן הומיאופתיה או תמציות פרחי באך והן טיפולי מגע ותמיכה אחרים.
אבל מטופל שמגיע לטיפול אלטרנטיבי בחרדה מצויי גם ב"שיעורי בית" – אלה כוללים שינוי תזונתי והקשבה או תירגול של מדיטציה או דימיון מודרך.

טיפול אלטרנטיבי בחרדה – מתחיל בתזונה מתאימה

המעיים נחשבים למוח השני ויש קשר הדוק בין אוכלוסיית מעיים בריאה – קרי, כמות מספקת של חיידקי מעיים ידידותיים לבין שלוות נפש ואיזון רגשי. היות שאופי התזונה משפיע על יכולת השיגשוג של אולוסיית מעים בריאה חשוב ביותר להבטיח שהמטופל יצרוך תזונה כזו. בנוסף כמובן יש לתסף חיידקי תסיסה שהם החיידקי הידידותיים על ידי הוספה לתזונה של מזונות וצורות הכנה שעשירים בהם ולעיתים אף להיעזר בתוספי תזונה יעודיים למטרה זו.

מדיטציה ודימיון מודרך

התמדה במדיטציה מאפשרת לעבות את האזור במוח שיוצר תגובת נגד לזו של האמיגדלה – זוכרים? הנורה והאזעקה שמתריעות על סכנה

ככל שתגובת הנגד המרגיעה משתפרת כך יכולת ההתמודדות שלנו טובה יותר וממש כמו בצא: תירגול משפר את הביצועים בשעת הצורך בבחינת קשה באימונים – קל בקרב). כמו התזונה גם כאן המחוייבות של המטופל לתהליך והנכונות שלו לשתף פעולה עם הטיפול יעשו הבדל עצום בהשגת תוצאות יעילוות ואיכותיות.

לסיכום:

כדי להשיג תוצאות איכותיות – טיפול טבעי בחרדה חייב להתבסס על אבחון הגורמים הפיזיים החל מאיזון מערכות הגוף השונות בדגש על תפקודן של מערכת העצבים, מערכת העיכול ומנגנון הסטרס.

גם הטיפול עצמו מתבסס על איזונן של מערכות אלה והתמיכה בהן בכל האמצעים העומדים בידי הרפואה הטבעית: תזונה, תוספים להשלמת חוסרים תזונתיים, צמחי מרפא להשפעה ישירה על אותן מערכות, הרגעה ותמיכה באמצעות שיטות נשימה שמשפיעות ישירות על מערכת העצבים, מדיטציה, דימיון מודרך ואפילו ריפוי אנרגטי – הילינג אשר משפרים את יכולת ההתמודדות.

יצירת מנגנון אמון בין מטפל במטופל והידיעה שיש ברקע מישהו שמקשיב ותומך הם גורמים חשובים להתקדמות הטיפול והצלחתו.

צרו קשר

× דברו איתנו