טיפול טבעי בקוליטיס

קוליטיס כיבית – Ulcerative Colitis הינה מחלת מעיים דלקתית כרונית התוקפת את השכבות העמוקות של רקמת המעי, החלחולת ופי הטבעת. בשל אופייה הכרוני היא מחלה בעלת אופי פרוגרסיבי, כלומר מתפתחת בהדרגה ואינה מאופיינת בהתפרצויות פתאומיות.

חומרת התסמינים בקוליטיס כיבית מושפעת מעוצמת הדלקת ומן האזור הפגוע ובהתאם לכך מוגדרת:

Ulcerative Proctitis – הצורה הקלה ביותר. הקוליטיס ממוקמת באזור פי הטבעת מתבטאת בדימומים מעת לעת אשר לעיתים מלווים בכאבים.

Proctosygmoiditis – האזור הדלקתי הוא הרקטום והחלחולת, התסמינים הם שלשולים דמיים, התכווצויות וכאבי בטן, קשיים בהטלת צואה למרות תחושת צורך.

Left Side Colitis – הדלקת ממוקמת במעי הגס היורד, בצידה השמאלי של הבטן התחתונה. התסמינים המלווים קוליטיס מסוג זה הם שלשולים דמיים, התכווצויות וכאבים הממוקמים יותר בצד השמאלי וירידה במשקל.

Pancolitis – הדלקת האופיינית של הקוליטיס משפיעה על כל המעי הגס ובנוסף גורמת לכאבים, התכווצויות, שלשולים דמיים וירידה במשקל. המחלה מאופיינת גם בתשישות.

Fulminant Colitis – הדלקת מפושטת בכל המעי הגס, כאבים חדים וקשים, שלשולים מרובים עד התייבשות ומצבי שוק. המחלה בדרך נשארת חריפה, למרות הטיפול.

הגורמים למחלות הקוליטיס אינם ברורים דיים. על פי ההשערות יתכן ומדובר בזיהום על ידי פתוגן – גורם מחלת כמו חיידק או וירוס אשר גורם למחלת הקוליטיס. השערה אחרת רואה בקוליטיס מחלה אוטואימונית בה מערכת החיסון תוקפת את רקמת המעי.

מבחינה אתנית נמנים על אוכלוסיית החולים בקוליטיס כיבית בעיקר לבנים עם נוכחות ברורה של יהודים אשכנזים באחוזים העליונים.

לאחרונה, על פי האתר של מאיו קליניק, נבחן הקשר התרופתי כגורם להופעה של קוליטיס כיבית עם קשר מובחן לצריכה מוקדמת של Isotretinion, הידועה בשמה המסחרי אקוטן או ראוקוטן, הניתנת לטיפול באקנה וכן צריכה של תרופות אנטיביוטיות מקבוצת הטטרציקלינים.

סיבוכים אפשריים כתוצאה ממחלת הקוליטיס הם התפתחות של מחלות דלקתיות שונות אחרות או מחלות שמתפתחות על רקע של חומציות יתר ברקמות כמו אבנים בכליות, אוסטיאופורוזיס. דלקות עור, מפרקים ועיניים.

במצבים של שלשולים קשים ישנה סכנה להתייבשות ולמצבי שוק.

כאשר יש ריבוי של כיבים ופעילות דלקתית ערה קיימת סכנה של פרפורציה – ניקוב דופן המעי. מצב מסכן חיים שעלול לגרום לזיהומים חריפים בחלל הבטן.

דימומים מסיביים בחולי קוליטיס עלולים אף הם להפוך למצבים מסכני חיים ולכן מחייבים התערבות רפואית דחופה.

חולים עם דלקות כרוניות ממושכות כמו במצבים של קוליטיס כיבית עלולים לפתח סרטן המעי הגס.

טיפול קונבנציונלי בקוליטיס

הטיפול הקונבנציונלי כולל מתן תרופות נוגדות דלקת סטרואידיות או שאינן סטרואידיות והתערבות כירורגית במידת וזו חיונית.

טיפול טבעי בקוליטיס

טיפול טבעי בקוליטיס אצלנו בקליניקה מתבסס על איזון מערכת העיכול על ידי העשרה של פלורת המעיים – החיידקים הידידותיים והמצע הסיבי עליו הם מתיישבים. בנוסף מומלצת לכל החולים במחלות דלקתיות של מערכת העיכול ובכללם החולים בקוליטיס כיבית – תזונה המושתת על רכיבים נוגדי דלקת ובנוסף, לחולים אלה, רכיבים תזונתיים המאפשרים שיקום של רירית במערכת העיכול השכבה השרירית של המעיים.

חולים בקוליטיס כיבית זקוקים לתוספי תזונה רבים ובהם חומצות שומן חיוניות, בטא קרוטן ויטמין A, ויטמין 12B, ויטמין 5B.

מינונים גבוהים של צמחים אנטי דלקתיים כמו כורכום ובוסווליה ופטריות מרפא השייכות לקבוצת מזונות העל, הן בעלות תכונות ריפוי עוצמתיות במיוחד.

תרפיית צמחים, דמיון מודרך, עבודה מדיטטיבית ושאר תרפיות להורדת רמות המתח ואיזון רגשי חיוניות להתמודדות ולריפוי יעיל של מחלות מעיים דלקתיות בכלל ובהן קוליטיס כיבית.

קראו עוד על…

סדנאות לאירגונים

הרצאות לחברות

תוכנית תזונה בריאה ומרזה אנטיאייג׳ינג

תוכנית תזונה בריאה ומרזה אנטיאייג׳ינג

שלושה צמחי מרפא להרזיה

למה כדאי לאכול גזר עם שמן?

צרו קשר

× דברו איתנו